BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday 11 June 2011

~Kepentingan Teknologi Robotik~

PENGETAHUAN robotik dan kecerdasan buatan semakin berkembang pesat dan kadang­kadang kita tidak menyangka kemajuan teknologi yang bakal di­capai oleh kepakaran manusia dan kemodenan ilmu. Pada masa sekarang, kebanyakan robot yang dicipta adalah untuk digunakan dalam sektor industri. Robot-robot diperlukan untuk mengilang pelbagai jenis produk, yang kecil hingga yang besar, daripada barang makanan sehinggalah kepada produk teknologi canggih seperti kereta dan cip peranti elektronik. Robot­-robot rutinnya diaplikasikan untuk memateri tin, mengisi sos di dalam botol, menyapu cat pada kereta, memasang skru pada perabot dan pelbagai tugasan industri lain. Segalanya dilakukan secara au­tomatik, minda robot sedia di program untuk melakukan apa-apa sahaja.


     
     Robot juga sering digunakan da­lam projek penerokaan angkasa lepas, seperti projek National Aeronautics and Space Administration ( NASA ) ke Marikh. Satelit Measat Malaysia yang baru-baru ini dilancarkan dioperasi oleh robot dan peranti kawalan. Kelak, apabila angkasawan Malaysia mula dihantar ke angkasa lepas, beliau juga bakal bergantung kepada robot untuk banyak eksperimen angkasa, malah robot dan otak elektro­nik jugalah yang akan membantu beliau bergerak, melupuskan barang buangan, menentukan hala tuju orbit stesen ang­kasa lepas, berkomunikasi dengan bumi, dan mencatu oksigen untuk pernafasan.

            Dalam dunia perubatan juga robot-robot semakin giat digunakan. Sudah wujud robot-robot yang ber­bentuk tangan atau kaki manusia, dengan endoskeleton dilitup prostetik dan dikawal oleh peranti pneumatik atau hidraulik dan dicipta untuk membantu hidup orang yang kudung tangan atau kaki. Tangan atau kaki palsu yang dikawal oleh mekanisme robotik itu kemudiannyadipasangkan ketubuh, dan boleh bertindak seperti tangan atau kaki biasa, dikawal terus oleh sistem saraf atau neuron otak secara semula jadi. Para pesakit yang memakainya sering melaporkan bahawa dengan tangan atau kaki robotik palsu itu, mereka boleh hidup seperti manusia normal yang lain, dan apabila sudah biasa, mereka seperti tidak sedar kehadirannya.

             Terdapat juga robot-robot dalam bentuk maya, dipanggil robot internet, atau internetbot. Robot jenis ini yang paling terkenal ialah robot kepunyaan Google (Googlebot), yang menerawang alam maya internet, mengumpul dan merekodkan kata kunci untuk memudahkan pencarian pengguna.

               Sesungguhnya, merekacipta robot adalah tugas yang sangat kompleks. Se­lain pengetahuan teknikal, banyak etika dan moral yang perlu difikirkan. Con­tohnya, ahli sains boleh mencipta robot yang paling moden tetapi tanpa kawalan dan pemantauan, tidak mustahil kita, manusia sendiri yang akan terperangkap dengan teknologi di masa depan. Selain itu, ahli sains juga boleh mencipta robot yang meniru fizik dan biologi makhluk Tuhan, tetapi sampai bila pun tidak akan mampu menandingi ciptaan Tuhan. Alangkah benar, seluas-luas ilmu janaan manusia, ini hanyalah setitik daripada pengetahuan-Nya.
            

0 comments: